Pizza Calzone

Pizza, of zelf gemaakte pasta, vers of gedroogde groenten en kruiden?
Plaats reactie
freggel1
Site Admin
Has thanked: 23 times
Been thanked: 60 times
Contacteer:

Pizza Calzone

Bericht door freggel1 »

Zelf maken en bepalen wat je in de pizza doet.

Zelf pizzadeeg maken is niet echt moeilijk.
Ik gebruik bijvoorbeeld voor 2 tot 4 pizza's witte patentbloem.

500 gram bloem
7 gram gedroogde gist, of 20 gram gewone gist
10 gram zout
ongeveer 275 ml water op kamertemperatuur
2 eetlepels olijfolie.

Kneed dit bij voorkeur met de de hand tot een mooi egaal deeg, laat het deeg zijn eigen werk doen, laat het optijd even rusten.

Het beste wat je kunt doen om te controleren of het deeg goed is is een klein stukje te nemen
en dit langzaam plat duwen tot je een velletje krijgt wat zo dun is dat je er doorheen kunt kijken [gluten vorming]

Maak er 4 bolletjes van, 200 gram per stuk, en laat deze een kwartiertje rusten onder een doek die vochtig is gemaakt met warm water.
Je kunt ook een oven op 35 graden zetten, en de bolletjes bestrijken met water.

Maak intussentijd de vulling klaar die jij in jou pizza Calzone wilt doen.

Wat ik altijd gebruik, ik ga er geen hoeveelheden aan geven, je bepaald bij dit wat je zelf lekker vindt.

Rode, groene en gele paprika's
Gewone en rode ui
Champignons
Spaanse peper
Een paar teentjes knoflook
Verse basilicum
Salami
Beenham
Mozarella en Mascorpone
en geraspte kaas, bij voorkeur Parano snippers
Rode en groene pesto saus

Snijdt de paprika, ui, champignons, spaanse peper enz. in kleine blokjes en reepjes.

Neem de bolletjes, en rol deze rustig plat met een deegroller op de aanrecht waar je een beetje bloem op strooit, niet in 1 keer keer, ook weer optijd het deeg laten rusten, en affentoe de plak omdraaien.

Als je een plak hebt hebt dan kun je deze ook als een echte Italiaan over je vuist rollen en omhoog gooien. :D

Leg de ronde plak op een vel bakpapier wat op een snijplank ligt.

Misschien ben ik nog iets vergeten, maar om dit alles op het deeg te doen begin je natuurlijk als eerste met de Pesto op de bodem,
en daarna op de helft van de pizza de diverse gerechten.

Vouw de pizza dicht, en snij dan met een scherp mes of een rolmes aan de buitenkant kleine gleufjes.
Rol deze als een soort vlecht over elkaar.

Schuif dan voorzichtig de pizza op een bakplaat.

Laat de pizza nog even rusten op de bakplaat, besprenkel de pizza met een plantenspuit gevuld met water, en bak deze in een voorverwarmde oven van 220 graden met boven en onderverwarming in het midden mooi goudbruin.

Wat er overblijft aan paprika en dergelijke daar kun je intussen nog een pasta van maken.

Serveer de Calzone op een groot bord met een schaaltje pastasaus naar keuze.

Afbeelding
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Plaats reactie