Ideeën voor de feestdagen?

Alles op gebied van korenmolens en boerderijwinkels.
Plaats reactie
freggel1
Site Admin
Has thanked: 23 times
Been thanked: 60 times
Contacteer:

Ideeën voor de feestdagen?

Bericht door freggel1 »

Ik ben hier al volop aan het bedenken wat we gaan doen en eten met kerst en oud en nieuw.

Sinterklaas, de pakjesavond slaan we dit jaar een keer over, we gaan samen met het gezin uit eten.

Maar voor de kerst zit ik al volop te bedenken wat te gaan doen.
Vooral, wat gaan we eten?

Ik ben er in grote lijnen al aan uit, het wordt een buffet met kleine hapjes, tapas

Op zolder staat bij ons de sjoelbak, en deze wordt in de wintermaanden naar beneden gehaald,
ook dit jaar weer.
Maar dan krijgt deze bak er een functie bij, hij gaat ingezet worden als hapjesplank.

Ik heb nog meer, maar dat volgt nog. :D

Ik ben eens benieuwd wat jullie gaan doen met die dagen.
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Arjan E.
Has thanked: 13 times
Been thanked: 13 times

Re: Ideeën voor de feestdagen?

Bericht door Arjan E. »

Hangt er voor mij vanaf, of ik tegen die tijd mijn smaak weer terug heb, anders vieren we het gewoon in Januari, afgezien van de pakjes onder de kerseboom.

Ook ik had al een heel plan, nog voordat ik behandeld moest worden voor k**ker op de tong.(het begint met een k, de rest hangt aan een schip)

Omdat mijn trouwma er niet is dit jaar, had ik bedacht om kerstavond te beginnen met een vers groentesoepje, alles zelf vers gesneden met balletjes en een schenkel, en een schouderfiletrolladde van ruim een kilo voor ons tweetjes aan te schaffen bij mijn favoriete slager, die hem dan weer extra in de kruiden legt, zowel binnenin als buitenom, om deze in de römertopf op een bedje van zeer dik gesneden uienringen klaar te maken, met wat takjes rozemarijn bovenop. Hierbij was ik van plan gefrituurde mini krieltjes te serveren, en wellicht nog wat haricots verts omwikkeld met spek welke nog even gebruineerd wordt, voor het knapperige korstje van het spek.

Eerste en tweede kerstdag gaan we ouderwets vleesfonduen, iets wat je sinds de uitvinding van het gourmetsstel eigenlijk nooit meer hoort. Gewoon je stokje met vlees in de zonnebloemolie garen, en dan op het bord met verschillende bijgerechten opeten. Heerlijk op het gemak. Als saus maak ik onder andere deze saus viewtopic.php?p=206#p206, stokbroodje, komkommertje, tomaatje, vruchtenconserven erbij. Heerlijk.

Echter is het de vraag of mijn smaak dan Al is terug gekeerd, laten we hopen van wel😉
freggel1
Site Admin
Has thanked: 23 times
Been thanked: 60 times
Contacteer:

Re: Ideeën voor de feestdagen?

Bericht door freggel1 »

@Arjan E. , en de rest natuurlijk.
Als eerste hoop ik voor jou dat de smaak weer terug komt tzt, beterschap.

Maar ik plan het eten altijd wat langer van te voren, dit vanwege mijn inclomplete dwarsleasi, lang staan
en zitten gaat bijna niet meer.
Dus ik ben vaak 2 of meer dagen bezig met het bereiden.

Bij veel dingen komt dat de smaak ten goede, bijvoorbeeld koude schotel of Nasi smaakt de tweede dag bij mij altijd beter omdat de kruiden
beter ingetrokken zijn.

Ik heb al veel idëeen die ik wil gaan maken.
Voor/hoofd en na wordt 1 groot buffet.
Heel veel zoete dingen, zoals koeken, en bavaroise en mousse. [Ja ik weet het ik heb diabetes 2, maar je mag ook leven :D ]

Het warme gaat richting bladerdeeg en pizza hapjes, maar dan wel zo dat je het net niet in 1 keer kunt happen. :D
Deze kan ik ruim van te voren klaar maken, en ongebakken de diepvries in doen.

Ik heb bij Bouwhuis baktotaal al weer een aantal basisrecepten, en vormpjes voor de kerstkoekjes besteld.
Eieren gaat niet al te lang van te voren, maar heb er wel nodig, vooral het eiwit om schuimkoekjes te maken, die gevult worden met
botercreme [mokkasmaak] en afgewerkt met nougatine .

Ook bij de 40 rovers transparante kerstballen besteld, deze gaan gevuld worden met wijn of likeur, en boven op een wijnglas gezet.
In dat wijnglas gaan vruchten in, bijvoorbeeld cranberries of frambozen.
Onze overbuurman rijdt volgende week weer naar Duitsland om daar lekkere likeuren in te slaan, dat scheelt maar te veel met NL.

Ik kan zo nog wel een eind doorgaan, maar de recepten en de bereiding gaan nog volgen.
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Plaats reactie