vers of diepvries

Alles op gebied van korenmolens en boerderijwinkels.
Plaats reactie
Gouwepeer
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

vers of diepvries

Bericht door Gouwepeer »

Wie graag kookt moet de keuze maken tussen vers en diepvries. Waar diepvries vaak goedkoper is zal vers bij velen waarschijnlijk de voorkeur genieten, want dat is immers vers, toch?

De verse groenten zijn soms al enkele dagen oud zodra je ze in de supermarkt koopt. Omdat dit beperkt houdbaar is zal er een bepaalde hoeveelheid weggegooid moeten worden, wat bij de prijs bij wordt gerekend. Vers is dus niet altijd even vers.

Diepvriesproducten worden veelal vers ingevroren. Hierdoor blijft het veel langer vers dan groenten van de versafdeling. Omdat diepvriesproducten ingevroren langer bewaard kunnen blijven zal er minder weggegooid hoeven te worden. Met minder verspilling kan de prijs dus iets lager blijven.
Diepvries is dus veelal verser dan de "vers" producten, en ook goedkoper.
freggel1
Site Admin
Has thanked: 23 times
Been thanked: 60 times
Contacteer:

Re: vers of diepvries

Bericht door freggel1 »

@Gouwepeer, verse groenten zijn op dit moment erg duur, maar dat weerhoudt mij er niet van om deze in de winkel
te gaan halen op de dag dat ik ze nodig heb.

Hier in onze regio zijn ook diverse Boerderijwinkels waar je het "recht van de akker" kunt kopen,
ook zijn er bijvoorbeeld aardbeiautomaten.
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
Black Tiger
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times
Contacteer:

Bericht door Black Tiger »

Het is dan ook een "leuk weetje", dus een tip wat te doen met verse groenten.
Ik wil ook nog wel eens wat invriezen, maar niet alles. Boontjes lukt dat prima mee als je erg veel hebt.
Gouwepeer
Has thanked: 27 times
Been thanked: 19 times

Bericht door Gouwepeer »

Met een aanbieding van verse groenten kan het invriezen van wat je niet nodig heb een mooie bespaartip zijn. ook met gerechten kan het soms lonen om meer te maken om daarna in te vriezen en een andere keer een makkie te hebben om iets lekkers op tafel te zetten.
freggel1
Site Admin
Has thanked: 23 times
Been thanked: 60 times
Contacteer:

Bericht door freggel1 »

Daar heb je volkomen gelijk in, maar ik vindt persoonlijk groente die je overhoud, en daarna invriezen niet mijn ding.

Ik doe dit wel, maar dan is het bijvoorbeeld een groentesoep, of een pasta die ik over houdt.
Bon Apetit Eet Smakelijk Enjoy Youre Meal
the matrix
Has thanked: 3 times
Been thanked: 27 times

Bericht door the matrix »

Bloemkool, 2 minuten koken daarna in ijskoud water het kookproces stoppen.
Bereiden, pan water aan de kook met zout daar de diepgevroren bloemkool erin weer aan de kook brengen ca 5-6 minuten klaar, niet van vers te onderscheiden.

Paprika, schoonmaken in reepjes snijden en gelijk de vriezer in.
Bij bereiden als laatste brvroren toevoegen en kort meebakken

Broccoli , zie bloemkool, maar bij bereiden 5 minuten aanhouden.

Prei in stukjes snijden , gelijk de vriezer in en als laatste toevoegen in het gerecht.

Kaas --- alle soorten geraspte kaas hoppa gelijk de vriezer in . Bij gebruik , uit de vriezer met de vuist los slaan en gebruiksklaar voor bv gratineren of op de pasta. Rest wwer in de vriezer. Nooit meer groene kaas in de koeler.

2 is 1 zakken hollandse wokgroenten in de aanbieding. 1 zak gebruiken , 2e zak blancheren zie bloemkool. Groenten daarna uit laten lekken en zo plat mogelijk in diepvries zak in de vriezer.
Ook daarna kort bereiden in de wok met bv een scheut sweet and sour sauce.

Ook niet vergeten zoveel mogelijk lucht uit de zakken te zuigen en zak afsluiten.

Nog nooit een drapperige resultaat gehad. Belangrijk is de kooktijd te verkorten.

Slim is om geen bolle zakken met groenten in te vriezen maar zo plat mogelijk maken. Dat verkort het kookproces.
Plaats reactie