Pulled pork

Met heerlijk weer of bij de buitenkachel een lekkere Tomahawk bakken op houtskool.
Hoe doe jij het?
Plaats reactie
Arjan E.
Has thanked: 13 times
Been thanked: 13 times

Pulled pork

Bericht door Arjan E. »

Benodigdheden:

Een stukje procureur van 2 kilo
Bbq kruiden in mijn geval heb ik 2 soorten van killer hogs gebruikt (o.a. te koop bij vuur en rook)
Bbq saus in mijn geval blues hog original saus gebruikt (o.a. te koop bij vuur en rook)
Appelsap
Appelciderazijn
Honing
Worcestershire’s saus
Zeezout
Uiengranulaat (o.a te Koop bij van Beekum)
Bruine basterdsuiker
Diepe schaal
Injectiespuit met holle naald om het vlees mee te injecteren (o.a. te koop bij vuur en rook)
Vershoudfolie
Een barbecue met een indirecte opstelling
Witte bolletjes
Kerntemperatuur meter die continue terug meet
1 satéprikker
Butcher paper of extra dik aluminiumfolie (o.a. te koop bij vuur en rook)
Setje Amerikaanse cupmaten
Siliconen kwast

Je begint met de procureur te ontdoen van de harde stukken vet.

Afbeelding

Hierna injecteer je de procureur met een injectiemix met de volgende ingrediënten:

100 ml appelsap
60 ml appelciderazijn
40 ml honing
30 ml Worcestershire’s saus
1 eetlepel zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Roer alles goed door elkaar totdat het zout en de uiengranulaat redelijk zijn opgelost, en injecteer de procureur om de 5 centimeter met de injectiespuit over de gehele lengte van de procureur.

Kruid hierna royaal met kruiden, in mijn geval heb ik deze 2 gebruikt:

Afbeelding

Afbeelding

Dek hierna het geheel af met vershoudfolie in een diepe schaal (er wil nog wel eens injectiemix weglopen uit de procureur).

Afbeelding

De volgende dag op tijd beginnen, want deze moet een behoorlijke tijd op de barbecue liggen.

Afbeelding

De barbecue opwarmen tot 100-120 graden (100 heb ik gedaan, maar duurt langer)

En dan mag de procureur er voor 5 uurtjes op.

Na 5 uur, of als de kerntemperatuur meter 74 graden heeft bereikt (afhankelijk van wat het eerste wordt bereikt ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Hierna gaan we hem inkwasten met saus (ook wel glaze genoemd) en die bestaat uit het volgende:

1 cup barbecue saus
2 eetlepels honing
2 eetlepels appelciderazijn

Dit meng je goed door elkaar, en verdeel je met een kwast over het vlees.

Dit is de barbecuesaus die ik heb gebruikt:

Afbeelding

Als het goed is ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Laat hierna de procureur nog 2 uur liggen, de barbecuesaus zal lekker karameliseren, en indrogen, waardoor je een mooie kruidenkorst aan de buitenkant krijgt.

Pak hierna de procureur in, in mijn geval heb ik butcher paper gebruikt:

Afbeelding

Als de kerntemperatuur meter aangeeft dat het vlees 190 graden heeft bereikt, dan doe je een weerstandtest met een satéprikker, je steek een satéprikker in het vlees, kan je deze er volledig doorheen steken zonder enige weerstand, dan weet je dat de vetten, en collagenen mooi zacht zijn geworden, en het vlees boterzacht is. Dit kan per procureur verschillen.

Is er nog weerstand, laat hem dan nog wat langer op de barbecue liggen, komt goed 😉

Als het vlees mooi zacht is, dan kan ie uitgepakt worden, en kunnen we binnen nog extra saus maken om er door te roeren:

Afbeelding

Het lijkt er op dat het verbrand is, maar dit is de kruidenkorst, ook wel bark genoemd.

Binnen maak je op het fornuis nog een beetje saus welke bestaat uit de volgende ingrediënten:

1/2 cup vocht wat uit het vlees is gelopen (kom je niet aan een halve cup zoals ik, dan kan je extra appelsap toevoegen)
1/2 cup appelsap (of meer indien je te weinig vleesvocht hebt
1/2 cup barbecuesaus
3 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels Worcestershire’s saus.

Breng dit in een pannetje zachtjes aan de kook, zodat de suiker mooi kan oplossen.

Zet het vuur af, en haal het pannetje van de bron.

Trek met twee vorken de procureur uit elkaar en roer de zojuist gemaakte saus er doorheen:

Afbeelding

Serveer het op een zacht wit bolletje(eventueel met wat Ingelegde uien of koolsla als je hier van houdt:

Afbeelding

Nu hoor ik mensen al zeggen: pfoe twee kilo is veel te veel, maar wat er over blijft kan je invriezen, en later met een scheutje cola opwarmen in een pannetje, of verwerken tot andere snacks indien je handig bent (bijvoorbeeld pasteitjes met een beetje pulled pork, geraspte wortel en witte kool en wat extra barbecuesaus, of Vietnamese loempia’s met dezelfde ingrediënten, of als je er behendig mee bent, een salpicon maken, en verwerken tot pulled pork kroketten of bitterballen)

Eet smakelijk 😁
Plaats reactie